Gerard de Wit is een van de jongere pioniers van de oude muziek. Als organist, klavecinist en dirigent wil hij ambassadeur zijn voor de oude muziek, in het bijzonder van de muziek tussen 1562 (het geboortejaar van Sweelinck) en 1809 (het sterfjaar van Haydn). Daarbij neemt het werk van Johann Sebastian Bach een centrale plaats in. Hij werd in 1985 geboren in Dordrecht als benjamin van een muzikale familie. ‘Het was vooral mijn vader die mij muzikaal stimuleerde. Hij gaf mij de eerste orgellessen en als kerkorganist naast hem op de orgelbank deed ik praktische ervaring op. Zijn spel werkte aanstekelijk. Dat wilde ik ook!’ Met zijn leraar Ton Koopman legde hij de basis voor de voortzetting van de rijke oude-muziektraditie waar Nederland wereldroem mee oogstte.
Dutch Baroque Orchestra & Choir
In 2014 richtte Gerard de Wit het Dutch Baroque Orchestra en het Dutch Baroque Vocal Consort op. Gerard de Wit heeft met Dutch Baroque een eigen benadering van oude muziek die midden in deze tijd staat. Wat hem voor ogen staat, is een vitale uitvoeringspraktijk van oude muziek, uitgevoerd door verschillende generaties gespecialiseerde professionele topmusici die elkaar stimuleren en kennis en ervaring delen. Ook stelt hij zich open en ontvankelijk op voor nieuw onderzoek met betrekking tot de uitvoeringspraktijk en wil hij de muziek in z’n authentieke staat opnieuw bekijken en interpreteren. Zo wil hij de muziek toegankelijk maken voor een nieuwe generatie, zonder aan kwaliteit in te boeten.
Welke muziek er ook op de lessenaar staat: als primus inter pares en muzikaal leider achter het klavecimbel of orgel brengt hij ook ‘en public’ levendigheid en sfeer over. Net als bij zijn grote inspirator J.S. Bach speelt zijn positie als kerkorganist mee, waardoor hij van jongs af aan feeling heeft ontwikkeld voor liturgie en waardoor hij met name in vocale werken de zeggingskracht weet te vergroten. Als ‘een leerling’ van grootmeester Bach stelt De Wit zich dan ook graag nederig op.
Uitgaven onderzoekt hij op juistheid, hij corrigeert noten en tekst waar nodig en brengt tot in de kleinste detail dynamiek, articulaties en fraseringen aan. Daarnaast gaat hij vrij om met het toevoegen van versieringen, maar uitsluitend wanneer dat een toevoeging aan een kunstwerk is. Met zijn repertoirekeuze probeert hij te verrassen. In 2017 voerde hij de onbekende oerversie van de Messiah uit 1741 uit. Hij arrangeerde een verloren gegane enkelkorige versie uit 1729 van de Mattheus Passion.
Klavecinist en organist
Gerard de Wit heeft een uitgebreid repertoire. Als klavecinist en organist voert hij muziek uit van de renaissance tot en met het classicisme. Als organist heeft hij op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld. Als kerkorganist is hij verbonden aan de Hervormde Gemeente te Zwijndrecht, wijk Oude Kerk. Naast zijn concertpraktijk geeft Gerard orgel- en klavecimbellessen.
Componist
Gerard de Wit publiceert regelmatig. Diverse orgel- en koorcomposities staan op zijn naam. Een aantal orgel-composities is uitgegeven bij uitgeverij Den Hertog te Houten en Spiritoso Muziekuitgeverij te Ridderkerk.
Opnamen
Gerards uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continuospeler, dirigent en componist zijn vastgelegd op diverse cd’s. In 2015 richtte hij zijn eigen platenlabel op, Dutch Baroque Records. In 2017 verscheen op dit label een klankdocument met alle werken van de familie Van Noordt, aangevuld met werken van Claude le Jeune. In 2018 verscheen een cd met de Epistelsonates van W.A. Mozart opgenomen in de Sint-Martinuskerk te Sint-Oedenrode. Eerder verschenen diverse opnamen met eigen Psalmbewerkingen.
Voor meer info: www.gerarddewit.nl